Visar inlägg med etikett Såser. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Såser. Visa alla inlägg

4 jan. 2016

Äkta béarnaisesås



















Något vi saknar här i USA är béarnaisesås till köttbiten. Ni är lyckligt lottade därhemma i Svedala som har bea på burk a la Lallerstedt.... Men nu fixar vi biffen ändå, med hemmagjord äkta bea!

Det här behöver du:
1 schalottenlök (gul lök ger mer smak)
5-6 persiljestjälkar, spar blommorna till senare
2 kvistar dragon (tarragon)
1 dl vatten
2 msk vitvinsvinäger
6 vita hela pepparkorn
5 äggulor
150 gram smör
2 msk finhackad persilja
2 msk finhackad dragon
salt 
vitpeppar

Så här gör du:
1.) Skala och hacka löken. Lägg den i kastrull tillsammans med persilje-kvistar, vatten, vinäger och pepparkorn. Låt koka ca 5 min, tills ca 2 msk återstår. Sila av.
2.) Smält smöret i en annan kastrull och ställ åt sidan.
3.) Värm äggulorna och "vinägervätskan" i vattenbad på medelvärme. Vispa lite lagom. Det ska bli en pösig kräm (som sockerkaks-smet), temperatur ska upp till ca 62-65 grader, då börjar äggen att tjockna.
4.) Tag sedan smöret (ljummet) och vispa i under kraftig omrörning.
5.) Blanda i de hackade kryddorna och salt och vitpeppar.
Vill man göra extra spicy kan lite chili blandas i. 

Vips, så har du en alldeles underbart god och enkel bea...

Många recept-tips finns på nätet. Kolla gärna in Herr Moberg, som inspirerat oss!
https://youtu.be/jT85Tu7WP7g


25 dec. 2012

Löjromsröra med räkor

Tack vare "Ernst Jul" på TV blev vi inspirerade att göra denna röra. Egentligen ska det läggas i gravad strömming, men vi kör med räkor istället.










Ingredienser 
Antal personer: 4-6 pers

(Löjromsgravad strömming - vi gillar ej strömming, så denna skippar jag)
1 dl majonnäs
3 dl turkisk yoghurt (quark mixat med grekisk youghurt i US)
1 st vitlöksklyfta, finhackad
1 krm vitpeppar
2 krm salt
0.5 st rödlök, finhackad
100 g löjrom
1 näve räkor som är fint hackade med citronsaft på
Jag piffade med färsk finhackad dill och persilja

Gör så här:
Blanda majonäs och yoghurt (ändå krämigare om du kör 50/50). Lägg i den finhackade vitlöken, vitpeppar och salt och rör om. Lägg i den finhackade rödlöken och blanda ingredienserna med visp. Lägg nu i löjromen och rör om. Lägg till slut i fisken/räkorna, dill samt persilja och rör om. Låt stå kallt i ca 1 timme.
Använd röra på ägg, lax eller avocado eller varför inte på rostad macka! Yummy!

Rödbetssallad

 







Rödbetssallad ska vara krämig och god. Så här enkelt gör du din egen rödbetssallad.
Ingredienser (4-6 pers)

1 st        äpple

0,5 st     purjolök, liten
2 dl        inlagda rödbetor, fintärnade
250 g     kesella (quark om du bor i US + lite plain youghurt)
2 tsk      pepparrot, riven
1 msk    rödbetslag
salt

1.)  Dela äpplet, ta bort kärnhusen och skär det i fina tärningar. Finstrimla purjolöken.

2.) Blanda äpple, purjolök, rödbetor, kesella, pepparrot och rödbetslag. Smaka av med salt.

6 mars 2011

Rödvinssås

Ett måste till en god köttbit! Den här är lätt och behöver inte speciellt många ingredienser. Går att förbereda.

4 pers
Tid: ca 20 min

Du behöver:
2 schalottenlökar
4 dl rödvin
1 dl vatten
4 msk konc kalvfond
1 msk tomatpuré
1 krm vitpeppar
1 msk majsstärkelse (mjölredning funkar lika bra
100 g rumstempererat smör

Så här gör du:
1.) Skala och finhacka löken. 
2.) Koka löken ihop med med vin, vatten, kalvfond, tomatpuré och peppar i minst 5 min. Sila sedan bort lökhacket. Häll tillbaka såsen i kastrull.
3.) Vispa ner mjöl utrört i lite vatten. Hit kan du förbereda. 
4.) Värm såsen och vispa ner smöret i klickar.

Servera till en god stek och njut!
Vi är riktiga chili-freak och brukar alltid lägga i en 1 tsk chiliröra för att få lite extra sting. Jag kör även i lite balsamicosås för att få såsen lite mustigare. Använder du buljongtärningar, ta två.

Enjoy!

31 jan. 2011

Aioli - piffa med chili



Aioli grundrecept

Tid: 10 min

4 pers:
3 st äggulor
1 msk senap
2 st vitlöksklyftor
1 msk vitvinsvinäger
1 dl olivolja
3 dl majsolja
Salt
Peppar

Använd gärna matberedare eller stavmixer om du har. Jag använder elvisp.

Gör så här:
1.) Skala vitlöken och finhacka.
2.) Blanda vitlök med äggulor, senap och vitvinsvinäger.
3.) Slå sedan i olja i en fin stråle under tiden vispen går.
4.) Krydda med salt och peppar och eventuellt persilja

Jag la i 2 tsk chilisås för att få extra hetta och sting istället för persilja. Det var en succé.

Enjoy!