Visar inlägg med etikett julmat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett julmat. Visa alla inlägg

19 sep. 2016

Skagenröra a la Morberg


Västkusts-förrätt som alltid funkar. Busenkelt också.


Det här behöver du:
500 g räkor med skal (frysta från IKEA funkar toppen)
1 dl majonäs
1 dl créme fraîche
2 msk hackad dill (snåla inte)
1 liten hackad rödlök (eller scharlottenlök)
1 krm salt
1 krm svartpeppar
citronsaft
100 g löjrom, till garnering
1 skvätt konjak

Så här gör du:
1.)  Skala räkorna och hacka dom grovt. 
2.) Lägg i en bunke och blanda med majonäsen, créme fraichen och dillen. Smaksätt med salt och peppar och en skvätt konjak.
3.) Serveras på smörstekta toastskivor. Eller på grovis. Eller på mini-pannkakor...
Garnera med en dillkvist och en bit citron.

Korka upp lite bubbel och smaka! Gottigott gott



25 dec. 2012

Löjromsröra med räkor

Tack vare "Ernst Jul" på TV blev vi inspirerade att göra denna röra. Egentligen ska det läggas i gravad strömming, men vi kör med räkor istället.










Ingredienser 
Antal personer: 4-6 pers

(Löjromsgravad strömming - vi gillar ej strömming, så denna skippar jag)
1 dl majonnäs
3 dl turkisk yoghurt (quark mixat med grekisk youghurt i US)
1 st vitlöksklyfta, finhackad
1 krm vitpeppar
2 krm salt
0.5 st rödlök, finhackad
100 g löjrom
1 näve räkor som är fint hackade med citronsaft på
Jag piffade med färsk finhackad dill och persilja

Gör så här:
Blanda majonäs och yoghurt (ändå krämigare om du kör 50/50). Lägg i den finhackade vitlöken, vitpeppar och salt och rör om. Lägg i den finhackade rödlöken och blanda ingredienserna med visp. Lägg nu i löjromen och rör om. Lägg till slut i fisken/räkorna, dill samt persilja och rör om. Låt stå kallt i ca 1 timme.
Använd röra på ägg, lax eller avocado eller varför inte på rostad macka! Yummy!

Rödbetssallad

 







Rödbetssallad ska vara krämig och god. Så här enkelt gör du din egen rödbetssallad.
Ingredienser (4-6 pers)

1 st        äpple

0,5 st     purjolök, liten
2 dl        inlagda rödbetor, fintärnade
250 g     kesella (quark om du bor i US + lite plain youghurt)
2 tsk      pepparrot, riven
1 msk    rödbetslag
salt

1.)  Dela äpplet, ta bort kärnhusen och skär det i fina tärningar. Finstrimla purjolöken.

2.) Blanda äpple, purjolök, rödbetor, kesella, pepparrot och rödbetslag. Smaka av med salt.