24 mars 2016

Ciabatta (jäsa över natten)




När du vill ha pinfärskt bröd på lördag morgon, är detta recept "spot on"!

Grundrecept (kommer från Pain du Martin bloggen)
25 gram jäst (1 paket av amerikansk jäst, 17 gram)
5 dl kallt vatten
11 dl vetemjöl special (King Arthur blå paket i USA)
1 msk salt

Så här gör du:
1.) Blanda jäst, vatten och mjöl. Behöver endast röras samman.
Låt stå i  30 min - viktigt!

2.) Efter 30 min, blanda i saltet.
3.) Täck med plats och låt stå i rumstemperatur i ca 1 dygn. Det jäser massor, så ha stor skål.  
4.) Stjälp upp på välmjölat bakbord. Degen är rätt lös och hanteras bäst med degskrapa. Gör antingen 6 ciabatta eller 5-6 baugetter.

Ciabatta:
Sätt ugnen på det allra varmaste. När ugnen är varm, sätt in plåten och spreja över och under plåt med vatten (jag använder blomspruta). Efter 5 min, sänk till 200 grader för vanlig ugn/175 grader för varmluft.

Baugetter:
Samma som ovan, men dessa behöver vara ca 14-15 min i ugn, på det varmaste.

Lycka till med baket!



1 kommentar: