2 feb. 2011

Muffins - med turkisk yoghurt


Eller Cupcakes som man säger här i USA! Dessa med smak av hallon.
Grundrecept
Tid: 15 min + 15 min i ugn

Ca 20 st:
200 g rumsvarmt smör
4-5 dl strösocker
4 ägg
2 1/2 dl turkisk yoghurt
1(2 tsk salt
5 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

Gör så här:
1.) Sätt ugnen på 175 grader (350 F)
2.) Vispa smör och socker vitt och pösigt.
3.) Tillsätt ett ägg i taget.
4.) Vispa ned yoghurt och salt. Sikta i mjöl och bakpulver försiktigt. Vänd sedan snabbt in i smeten med en slickepott.
5.) Häll smeten i formarna. Peta ned hallon så det är helt täckta av smeten.
6.) Baka mitt i ugnen i ca 15 min.

Det här recept blev extra saftig då yoghurt är åt det sura hållet. Jag sparade även på socker och tycker att 4 dl socker räcker gott! Variera i det oändliga; äpple, blåbär, nötter, morötter....

PS. När det gäller formar testade jag för första gången att baka i söta siliconformar. Men jag föredrar helt klart traditionella i papper som jag ställer i en muffinsplåtform. Siliconformarna blev inte lika varma, alltså ej genombakade inuti. De svämmade över mer och muffinsen sjönk ihop efteråt. Slutligen var det svårt att få ur muffins ur dessa formar!

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar