11 feb. 2011

Surdegsbröd - baguette på rågsurdeg

Bra att börja med! Lättare att få rågsurdeg att jäsa.

4-6 baguetter
Tid: totalt runt 16 h med jäsning

Dag 1, kväll
100 g (1 dl) rågsurdegsgrund
200 g (3 1/2 dl) vetemjöl special
100 g (1 1/2 dl) rågmjöl
350 g (3 1/2 dl) ljummet vatten

Blanda samman alla ingredienser utom salt. Kör 8 in i degblandare (eller för hand med träslev). Tillsätt saltet och kör ytterligare 2 min.

Jäsning
Smörj en platslåda med raps- eller annan neutral olja, lägg över degen i lådan och sätt på locket. Låt degen jäsa till den uppnått dubbel storlek, tar ca 3-5 h. Under tiden den jäser viker du ihop degen 2-3 ggr när den ligger i lådan. Första gången efter 1 h och därefter med 30 min mellanrum. Med blöta händer viker du degen från vänster in mot mitten, från höger in mot mitter, uppifrån och nedifrån. Detta för att få in extra luft i degen. Det är inte så noga hur, bara man känner att degen spänns...


Utbakning
Stjälp upp degen på väl mjölat bord, dela i 4-6 bitar (jag gillar lite större baguetter, blir ej så torra efter någon dag så hos oss blir det alltid 4 bitar). Rundriv bitarna och låt vida ca 20 min. Rulla sedan till bagutter. Låt jäsa tills degen inte genast fjädrar tillbaka. Tar ca 1-2 h.

Grädda i ugn
Sätt ugnen på 275 grader i god tid. Placera en oöm plåt på nedersta hyllan. När baguetterna jäst klart sätter du in dem i ugnen och lägger några isbitar på den nedre oömma plåten. Efter 10 min vädrar du ur ugnen genom att öppna & stänga luckan. Upprepa vädringen några gånger under bakningen. När bagutterna fått fin färg tar du ut, brukar ta ca 15-20 min. 


Tips
Vid jäsningen, se till att ha det varmt och gott i köket så får degen extra fart. Grädda inte för länge - bakningen fortsätter även efter att du tagit ut dem ur ugnen. Jag köpte trevliga brödformar att baka i och det var toppen!

Lycka till! 
Och njut av nygräddat bröd på enklaste viset. Bara med smör och lite flingsalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar