17 mars 2011

Thaigryta med kyckling

Den här grytan har gott sting och är GI-inspirerad. Och går fort som tusan att göra också! Som ett Kinder egg; nyttig, god och snabb!

Antal: 4 pers
Tid: ca 25 min

Du behöver:
4 kycklingfiléer, strimlade
4 vitlöksklyftor
2 msk ingefära, riven
2 paprikor, fint strimlade
1-2 burkar kokosmjölk (ca 4 dl vätska)
2 msk röd currypasta
2 msk fisksås
limegräs
1 tsk sambal olek
färsk koriander, hackad
olivolja
salt

Så hör gör du:
1.) Skär kycklingen i tunna remsor. Värm upp olivolja ihop med vitlök och ingefära och fräs kycklingen i detta ett par minuter (genomstekt).
2.) Lägg i paprikan, kokosmjölken, currypasta och fisksåsen samt limegräs och sambal olek.
3.) Koka upp det hela och låt sjuda försiktigt under lock i ca 5 min.
4.) Strö över färsk koriander precis innan servering. Salta om det behövs. Servera med ris till.

Denna gryta kan du göra extra spicy - bara att ta mer eller mindre av kryddorna. Jag hade ej någon kokosmjölk hemma utan tog grädda och tillsatte kokos-flingor (som jag annars har i kakbak) det gick finfint då kokosen smälte och löste upp sig i grädden. Jag hade även i en sked chilikrydda, då vi gillar extra hetta!
Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar